پروژه ها

معروف ترین طراحان مبل

Charles & Ray Eames

آقا و خانم ایمز، زوج طراح و بنیان گذار شرکتی با نام خود، از بهترین طراحان و سازندگان مبلمان در قرن گذشته بوده اند. این زوج خوش نام اهل کالیفرنیا فعالیت خود را سال 1940 شروع و تا 1970 ادامه دادند.ایمزها در عکاسی،فیلم برداری و معماری هم هنری داشتند ولی هنر اصلی آن ها طراحی و ساخت مبلمان بود که از معروف ترین مبلمان این دو می توان به صندلی راحتی فایبرگلاس و کاناپه های بزرگ اشاره کرد. سال 1946 در نیویورک تایمز صندلی چارلز و ری ایمز صندلی قرن نامیده شد.





Le Corbusier

لو کوربوزیه با نام اصلی شارل ادوار ژانره گری، معمار، شهرساز، نویسنده و نقاش متولد سوئیس است که در سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۶۵ به طور جدی در زمینه طراحی مبلمان فعالیت داشته است.

لو کوربوزیه  فعالیت خود را در زمینه طراحی مبل در سال ۱۹۲۸ با دوستان خود شروع می کند و تا سال 1930 سبک مخصوص خود را  به همراه پسر عمویش  با نام مبلمان لو کوربوزیه  طراحی کرد. استقامت و فرم حجیم مبلمان از نشانه های طرح های کوربوزیه هستند.


Eero Saarinen

پدر ارو، الیل سارینن معمار نامدار و مادر سارینن، هنرمندی در حوزه ی نساجی بود. با اینکه او از معماران هم دوره اش مورد تمسخر قرار می گرفت ولی وی به شرکت طراحی نول که برای یکی از دوستان خانوادگی خود یعنی فلورانس نول بود پیوست و در 15 سال، 70 سری صندلی بینظیر را طراحی کرد. از معروف ترین طراحی های او می توان به میزهای لاله و صندلی WOMB اشاره کرد.

Marcel Breuer

مارسل لهستانی در مدرسه معروف باهاوس آلمان تحصیل کرد و بعد ها از اساتید برتر این مدرسه شد.

 او با ایده گرفتن  از دوچرخه و با استفاده از  استیل لوله‌ای، یکی از مهم‌ترین طراحی‌های مدرسه باهاوس یعنی صندلی واسیلی معروف را طراحی کرد. این صندلی، جهشی از صندلی هایی با ساختار سنگین و سنتی به صندلی هایی محکم تر بود.

 وی در ۱۹۳۷ برای آموزش معماری به دانشگاه هاروارد رفت و از سال ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۱ در پروژه های مختلف معماری در شمال شرقی ایالات متحده باWalter Gropius  همکاری کرد.

از طراحی های دیگر او می توان به اثاثیه فولادی، آپارتمان‌های بزرگ و چند فروشگاه و چند ورودی ساختمان  اشاره کرد.

 سال ۱۹۴۶  بروئر به نیویورک نقل مکان کرد و تا پایان زندگی در آنجا ماند.


Alvar Aalto

آلوار آلتو متولد 1898 معمار و طراح معروف فنلادی و از پیشگامان معماری مدرن بود.

او  به همراه مایری گولیکسن  (Marie Gullichsen) شرکت آرتک   (Artek) را راه اندازی کردند تا طراحی های خاص خود را تولید و رونمایی کنند.

از معروف ترین و خلاقانه ترین طرح های او چهارپایه L-leg  است که در سال 1993 تولید شد.

آلوار آلتو طراح نامی آثار شیشه ای بود و گلدان آلتو یا Savoy Vase  از معروف ترین طرح های او بود.

از پروژه های مهمی که آلتو به طراحی آن پرداخت، طراحی موزه های هنر معلصر شیراز در سال 1969 تا 1973 بود که هرگز به پایان نرسید.



Arne Jacobsen

آرنه یاکوبسن متولد 1902 اهل دانمارک، معمار و طراح نامدار آن زمان بود. وی در سال 1934 با فریتز هانسن و شرکتش همکاری کرد و از برترین طراحان آن شرکت شد.

معروف ترین طرح او صندلی تخم مرغی بود که در سال 1958 برای هتل رادیسون طراحی کرد که حتی تا امروز هم از پرطرفدارترین و پرفروش ترین مبلمان است.

طرح های منحنی، مینیمالیستی، رنگی بودن و راحتی از ویژگی های سبک آرنه یاکوبسن بود.


Gio Ponti


جو پونتی اهل ایتالیا متولد 1891، معمار، طراح مبلمان، هنرمند، آموزگار، نویسنده و ناشر معروفی بود که فعالیت حرفه ای او 60 سال به طول انجامید. او در این 60 سال، برای 120 شرکت کار کرد، در 13 کشور دنیا  بیش از 100 بنا احداث کرد، 560 نسخله مجله تولید کرد و در 24 کشور به عنوان استاد تدریس کرد .

او طراحی مبل و قطعاتش را در سال 1947 با فلورانس نول و ایکو پاریزی در استودیوی طراحی La Ruota  شروع کرد

از دلایل هوادار داشتن صندلی های جو می توان به ظاهر مدرن و خلاقانه،سادگی و زیبایی اشاره کرد.

Diamond و Supeleggera طرح حای محبوب او بودند.


Ludwig Mies van der Rohe

لودویگ میس فان در روهه متولد 1886 و درگذشته 1969، معمار آلمانی-آمریکایی، سومین مدیر باوهاوس از سال 1930 تا 1933 بود. همکاران و دانشجویان او را با نام میس، یعنی نام خانوادگی اش می شناسند.

لودویگ میس فان در روهه صندلی بارسلونا را در سال 1929  به سفارش دولت آلمان، برای نمایشگاه بین المللی طراحی کرد.  این صندلی که نخستین بار برای پادشاه و ملکه اسپانیا طراحی شده بود امروزه بیشتر در ساختمان‌های اداری، لابی‌ها و اتاق‌های پذیرش استفاده می شود.


Hans Wegner

هنس یورگنسن وگنر،  به دانمارکی  Hans Jørgensen Wegnerزاده 1914 و درگذشته 2007 اهل دانمارک بود و

او زمانی  که در یک کارگاه تولید کابینت مشغول به کار بود، متوجه شد که به چوب، ترکیب مواد و ابزار های مختلف علاقه دارد. بنابراین پس از پایان تحصیلات و خدمت سربازی خود در 20 سالگی، به دانشگاه هنر و صنایع دستی دانمارک و آکادمی معماری کپنهاگ رفت و در نمایشگاه های مبلمان که سالانه برگزار می شد شرکت می کرد.

او در 23 سالگی اولین قطعات مبلمان خود را طراحی کرد.

وگنر در سال 1938 برای تالار بزرگ شهر آرهوس دانمارک، زمانی که در استودیو آرن جاکوبسن و اریک مولر دو تن از طراحان بزرگ آن زمان کار می کرد، مبلمان تالار را طراحی کرد.


دیدگاهتان را بنویسید