پروژه ها

رنگ ها (1)

اولین بار فیلسوف یونانی ارسطو (384-322 پیش از
میلاد) مقاله ای با موضوع رنگ چیست نوشت و اعتقاد داشت همه رنگ ها از سیاه و سفید
تشکیل شده اند. او معتقد بود چهار رنگ عناصر جهان را نشان می دهند که عبارت اند
از: قرمز عنصر آتش، آبی عنصر هوا، سبز عنصر آب و خاکستری عنصر زمین.

مصریان 2000 سال قبل رنگ هایشان را با ماده ای صمغ مانند ترکیب و هر یک را به صورت جداگانه بر روی سطح اعمال می کردند بدون اینکه ذره ای با هم مخلوط گردد. آن ها در آن زمان 6 رنگ سفید، سیاه، قرمز، آبی، زرد و سبز را تولید می کردند.

در واقع رنگ خاصیت ذره ای و موجی نور است که  نتیجه برخورد نور به سطح اشیا و بازتاب ویژه طول موج این تابش نور، توسط چشم دیده ئ پرداز شده و به عنوان رنگ در ذهن شناخته می شود.

رنگ های اصلی و فرعی

رنگ های اصلی، رنگ‌های قرمز، زرد و آبی هستند که به آن‌ها رنگ‌های اولیه نیز می‌گویند. رنگ‌های دیگر «فرعی» نامیده می‌شوند. برای مثال در رنگ‌های رنگین‌کمان، نارنجی، سبز و بنفش فرعی هستند. از ترکیب رنگ‌های فرعی نمی‌توان رنگ‌های اصلی را به وجود آورد ولی از ترکیب رنگ‌های اصلی رنگ‌های فرعی به دست می‌آید.


رنگ های گرم و سرد

رنگ های قرمز، زرد و نارنجی در مجموعه رنگ های گرم قرار دارند و شما را یاد چیزهای گرم مانند خورشید و گرما می اندازند، همچنین به علت افزایش آدرنالین موجب بالا رفتن فشار خون، افزایش تنفس و نهایتا افزایش درجه حرارت و احساس گرما می‌شوند.  سایه‌های این رنگ‌ها از سمت رنگ‌های تیره به خنثی بودن نزدیک می‌شوند. رنگ های گرم مانند رنگ های تیره، اتاق را کوچک تر و جمع و جور تر نشان می دهد پس اگر اتاق بزرگی دارید که می خواهید کوچک تر به نظر برسد از رنگ های قهوه ای یا سفالی استفاده کنید.

رنگ های سبز، آبی و بنفش در مجموعه رنگ های سرد قرار دارند. . این رنگها ضربان قلب را کم کرده ، ماهیچه‌ها را آرام و درجه حرارت بدن را کاهش می دهند و حس سردی را در فرد به وجود می آورند .

بنفش نقشی دوگانه دارد در کنار رنگ‌های گرم خاصیت گرمی و در کنار رنگ‌های سرد خصلت سرد دارد. اگر مقدار رنگ آبی بیشتر باشد ، سرد و اگر قرمز بیشتر باشد ، گرم خواهد بود

ترکیب رنگ ها در دکوراسیون اداری

آبی

برای فهمیدن هارمونی بین رنگ ها سه روش وجود دارد:

روش اول :

رنگ‌هایی که در مقابل هم قرار می‌گیرند یعنی همان رنگ‌های متضاد، رنگ‌های مکمل محسوب می‌شوند. برای مثال: رنگ مقابل آبی در چرخه رنگ، نارنجی است پس نارنجی‌ رنگ مکمل آبی است .این دو رنگ بهترین گزینه برای ترکیب شدن هستند.

روش دوم :

رنگ انتخابی خود را راس قرار دهید و یک مثلث متساوی‌الاضلاع رسم کنید. سه رنگ رأس مثلث، رنگ‌هایی هستند که با یکدیگر هارمونی دارند و می‌توانند در کنار هم به خوبی نمایش داده شوند.

روش سوم :

روش دوم را با شکل مستطیل تکرار کنید. چهار رنگ ضلع، باهم هارمونی دارند و برای استفاده در کنار هم مناسب هستند.


رنگ آبی اضطراب را کاهش و بهره وری را افزایش می دهد. این رنگ نشان دهنده آرامش، الهام و رهایی است و یکی از بهترین انتخاب ها برای اداره یا دفاتر می باشد.

رنگ آبی به مردم کمک می کند که مشکلات خود را با اعتماد به نفس حل کنند این رنگ نشانه وقار است و رنگ مورد علاقه خانم ها و آقایان است. این رنگ مناسب شرکت های مسافرتی،امور نفتی، امور مالی، شرکت های آب، دفتر پزشکان، داروخانه ها و متصدیان و فروشندگان لوازم پزشکی، هتل ها، روان شناسان و بسته بندی لوازم کاهش وزن است.


رنگ آبی ( طیف های رنگی آبی شامل آبی تیره (سورمه ای)، آبی نفتی، آبی کاربنی، آبی روشن، آبی فیروزه ای، آبی آسمانی، آبی 

لاجوردی (نیلی) می باشد  ) با رنگ زرد، نارنجی، قهوه ای، سفید، سبز و طیف های رنگی خود آبی هارمونی زیبایی خلق می کند.






سفید

رنگ سفید با قابلیت هم نشینی با بسیاری از رنگ ها این امکان را به شما می دهد که بتوانید با رنگ دلخواه خود، مکان مورد نظر را دیزاین کنید.

سفیدی بیانگر خلوص، پاکیزگی و کمال است. اما استفاده زیاد از این رنگ، کسالت آور و باعث یکنواختی بیش‌ازحد می‌شود. بهتر است این رنگ در فضای اداری به ‌تنهایی استفاده نشود و با رنگ دیگری که انرژی بیشتری دارد ترکیب شود.















مشکی

مشکی نماد قدرت، ثروت و از طرفی از نظر برخی روانشناسان به معنی نیستی و نابودی می باشد. این رنگ معرف یک دنیای ناشناخته و مرموز است، با این حال جذابیت خاص خود را هیچ وقت از دست نمی دهد.




مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید